tirsdag 8. mai 2012

Rosetter - tutorial

Har fått noen spørsmål om hvordan jeg lager rosettene og målene som er på de. Har prøvd å lage en liten tutorial på det. Alle mål er i inches (er mye enkeler å jobbe med enn cm synes jeg).
Først så skjærer jeg til mønsterarkene. Begge er 2" brede og den ene er 6" lang og den andre 12" lang. (på de i forrige innlegg har jeg brukt begge på 12", men synes de ble litt tette.) Lager du de mye bredere, bør de nok være noe lenger også- her er det egentlig bare prøving og feiling som gjelder. Stanser også ut to sirkler som er 1" i diameter (disse kan godt være noe større hvis du vil)
 Bruker scorebordet mitt og scorer på hver halve og hele inch.
 Snur arket rundt og scorer på hver 1/4 og 3/4 inch.
 Punsjer kantene før jeg gjør noe mer. Dette er ikke nødvendig, men jeg synes det gir ett fint særpreg - og skal du punsje er det lettest å gjøre det nå.
 Slik blir de da.
 Har brettet trekspill på begge to.
 Holder de mot hverandre for å se hvordan de passer sammen - vil ikke ha to "like" kanter mot hverandre så jeg klipper vekk en del
 
 Da blir det sånn
 Limer disse sammen, og gjentar dette på den siste enden slik at det blir en sirkel
 Da er vi her.
 Snur den med innsiden ut og punsjekanten ned. Legger en sirkel med lim (bruker flytende lim) på i midten. Samler "toppen" og presser den ned på sirkelene (noen ganger synes jeg det er enklere å lage rosetten og bare legge sirkelen oppå - varierer litt hvordan papirene samarbeider)
 Setter gjerne noe tungt oppå sånn at det tørker. Før jeg slimer sirkelen på bakisen, pleier jeg å "fylle" hullet med lim for å være sikker på at det holder.
 Her er rosetten ferdig.
Håper dette var litt forklarende. Ønsker du større er det bare å lage bredere striper, og vil du ha minder lager du de smalere. Finnes også ferdige dies til dette, og det fungerer utmerket (når de passer i størrelsen).

Lykke til!

2 kommentarer:

  1. Kjekt tips å bruke kantpunch på rosettene:-) Har laget noen tidligere, men ser du har mer liv i dine:-)

    SvarSlett
  2. Kjempe bra at du viser !!

    SvarSlett